Ta från den snygge och ge till den fulle?

En studie i USA har visat att människor är mer benägna att ge pengar till en främling om denne ber om en exakt och ojämn summa. Desto mer exakt och obskyr summan är, desto fler är villiga att punga ut.
Kanske var det därför jag tidigare ikväll förvånat fick se mig själv hala fram plånkan och räcka över tolv surt förvärvade slantar till en gubbe i behov av pengar till en bussbiljett. Jag som alltid brukar ljuga i sådanna situationer!

Lite förstrött följer jag gubben med blicken när han går mot busshållplatsen, och tänker "hm, man kanske borde vara lite mer frikostig när det kommer till människor i nöd". När gubben sen helt ogenerat går rakt förbi hållplatsen ler jag bara roat.

Öppet brev till gubben

Hej gubbe. När du uttnyttjar de oskyldigas rena sinnelag kanske du tänker, "näämen tolv små slantar är väl inget större brott? inte skadas väl någon utav det?". Men där har du fel, gubbe lilla. Nu kanske du inte har full koll på varkens fjärilar eller typhoner, och jag ska därför helt hoppa över den analogin, men nog kan dessa tolv slantar vara till stor skada.
I och med att du så kallt utnyttjade min naivitet cementerade du en cynisk människobild i mitt unga, lättpåverkade sinne. I framtida situationer kommer jag således inte hjälpa en nödställd. Det hela kan liknas lite med historien om pojken som ropade varg, men i den här historien klarar sig pojken oskadd, medan en pojke i en annan by blir uppäten av hungriga vargar, eftersom han inte hade råd att ta tåget hem.
Tänk på det gubbe. Tänk på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback