Return of dekadens-bloggarna

Jag erkänner, jag är naiv. Här sitter jag, och tänker att kanske, bara kanske, skulle mina bloggar göra någon skillnad. Bota några stackars individer. Men nej, istället breddas dekadensen, och tar nya former. Och jag står gråtandes och tittar på.
Men skam den som ger sig! Än finns det hopp, kanske kan den här bloggen göra skillnad. Kanske.

Leopardmönstrat
Ful-modet har haft ett uppsving. Det är väl aldrig så att den styggelse som detta plagg (eller snarare grupp plagg) varit borta, utan bara mindre använda. Men på något vis trodde jag att användandet trappades ner mer och mer, till följd av att folk förstår hur hemskt det är. Men nu svingar de sig tillbaka med full kraft.
Klär sig folk ironiskt? Driver de helt enkelt med plagget genom att klä sig i det? För inte fan kan väl folk, på riktigt, tycka att leopardmönstrat är snyggt? Strumpbyxor, klänningar, jackor, fan och hans moster, allt skit ska minsann mönstras som kattdjur. Skäms världen! Skäms!

Persiennsolglasögon

Och dessa plagg måste ju, såklart, toppas av med lite snygga accessoarer. Solbrillor är aldrig fel. Skulle man ju kunna tro. Man skulle ha fel.

Få skulle kalla mig konservativ, än färre bakåtsträvare, men nu kan jag inte annat än köra foten i marken och hävda att definitionen av solglasögon blivit allt för öppen, och nästan allt skräp får räknas in. I ordet ”solglasögon” kan man enkelt finna två huvuddelar: den första varande ”sol”, och den andra ”glasögon”. Sol sätts som prefix då det är accessoarens huvudsyfte (näst efter att se otroligt fräcka ut) att skydda mot sol. Här kan persiennsolglasögonen möjligtvis kunna räknas in, då de har som primär uppgift (näst efter att vara pinsamma, fula och tragiska i sin existens) att skydda ögat mot sol.

Men glasögon då? ”Glas”, i ordet ”glasögon”, må inte alltid vara just glas, utan är ibland genomskinlig plast. Så långt är jag villig att sträcka mig (då det befinner sig på samma nivå som till exempel ordet ”plexiglas”). Men att sätta ett gäng (icke-genomskinliga) plastbitar över synfältet kvalar liksom inte in. En stegspade med bågar hade också stoppat solen, och en bakochframvänd skidmask. Det gör dem inte till solglasögon.

Vi måste bli hårdare i våra definitioner, sluta släppa in vilket pack som helst. Det var bättre förr, när män var män, kvinnor var kvinnor och solglasögon var solglasögon. Den tid då kvinnor enbart låg med sina äkta makar, män enbart låg med sina sekreterare och glasögon enbart hade genomskinligt glas!

 

 

Men låt oss inte klyva hårstrån, vi skiter i definitionsfrågorna. Faktum kvarstår: Persiennsolglasögon är groteskt fula. Att stoppa solen genom att ta bort 76% av synfältet är korkat.

 

Våga Vägra Vägskyltar!

 

Och dekadens.

 

Mest dekadens.


Kommentarer
Postat av: JAK

Jag såg dem för första gången på Hörby marknad, jag trodde att jag såg på någon synvilla, men när jag insåg att det var den hemska sanningen kunde jag knapt se folk med dem utan att börja fnissa.

2009-07-17 @ 11:51:02
Postat av: Frida

Åh, ljuva ord i mitt synfält!



Leopardmönstrat är en skam för allt levande.



Fast brillorna var coola,

när det bara var jag som hade dem. Sen när alla fjortisar skaffade likadana,

var det inte lika kul längre.

Skit.

Ändock, hittills har jag inte sett någon annan med samma äckelgröna nyans som mina.

Alltid något.

2009-07-22 @ 01:10:05
URL: http://varldsherravalde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback