Systematiskt arkebusera alla över 30 år

Det finns idioter. Sen finns det svinigt äckelkorkade människor. Sen finns det riktigt överjävligt, analforcerande, syraspyende überkorkade idioter. Människor så korkade att de borde spottas på när de går på gatorna. Människor så korkade att de borde radas upp och beskjutas med tungt artilleri. Ni ha sett dem, de smyger runt lite här och var i det moderna samhället, ofta alldeles för uppmärksamhetssökande och mediehorande, när de egentligen inte borde få ta upp ens den mest blygsamma area på jorden.

 

Vad är det jag försöker slöddra fram?

Just read…

Saxat ur Metro:

"Lita aldrig på någon under 30 år"

”Alla under 30 år är opålitliga och världens framtida hjärntrust och kunskapsbank håller på att pulveriseras genom allt för mycket Facebookande, SMS:ande och dataspelande. Unga människor mellan 20 och 30 har enorma kunskapsglapp i historia, politik, litteratur – helt enkelt i det som brukar kallas allmänbildning. Så argumenterar engelskprofessorn Mark Bauerlein vid Emory University i Atlanta i en ny bok med titeln – och häng med nu – "The Dumbest Generation: How the Digital Age Stupefies Young Americans and Jeopardizes Our Future (Or, Don't Trust Anyone Under 30). Och jag håller med honom. I alla fall till hälften.

Det är förstås inget nytt att medelålders intellektuella ondgör sig över ungdomen. Det har alltid varit mer intressant för 16-åringar att smygröka och lyssna på gitarrbaserad rock framför att lyssna på Chopin och läsa Marcel Proust. Normalt sett skulle jag avfärda professor Baulerlein som bakåtsträvande akademiker med dålig andedräkt (som bakåtsträvande akademiker ofta har), men det är svårt att inte nicka medhållande i författarens argument.

Den traditionella bildningen har fått kliva åt sidan. Exempelvis har inte längre historiekunskaper någon status bland unga. I min egen och tidigare generationer väckte det avund att kunna amerikanska presidenter eller vilket år slaget vid Hastings ägde rum (1066). Sådant höjde det egna värdet i gruppen. Men många 80-talister idag är helt ovetande om Sverige och världen före år 2000. Än märkligare är att detta inte verkar föra med sig några konsekvenser för 80-talisterna själva. Tvärtom, de klarar sig bra ute i samhället, visserligen genom att skriva modebloggar och visa brösten i tveksamma magasin (killarna försörjer sig genom att spela nätpoker eller World of Warcraft), men klarar sig gör de.

Trots att jag är kritisk till denna utveckling missar professor Bauerlein målet. Man blir inte dummare av Facebook, SMS och online-spel. Tvärtom, så blir du smartare – om det paras med annan intellektuell stimulans som gammal hederligt bokläsande. Det är bättre att ägna tid åt Facebook OCH läsa en roman jämfört med att vägra ny teknik och uteslutande läsa Nobelpristagare. Detta kan verka självklart, men ingenstans i debatten förs argumentet om mångfaldens fördelar fram. Istället för att ondgöra sig över ny teknik borde vi uppmuntra den förvirrade ungdomen att skaffa bibliotekskort – eller åtminstone beställa böckerna på amazon.com”


V-v-va? Vad i hela helvete? Hur kan detta det jävla idiotaset fortfarande ha mänskliga rättigheter? Hur i helvete har han inte arkebuserats för världens bästa?


Öppet brev till Marcus Dunberg:

”Jag är en del i den "avtrubbade och fördummade generationen", och jag höll på att få en stroke (och jag är sexton!) när jag lästa krönikan. Är du helt jävla retarderad?

Skulle jag vara dummare än föregående generation för att jag inte kan årtalen för historiska händelser eller alla USAs presidenter i ordning? Kalla det allmänbildning hur mycket du vill, men det är inget annat än onödigt vetande. Det fyller ingen som helst funktion. Att veta att det hände är en sak, men årtal?

Ska vi jämföra kunskaper? Ta bara Engelskkunskaper (vilka inte är onödiga på något vis). Jag kan jämföra mina kunskaper med mina föräldrars. Eller mina far- och morföräldrars. Ta Naturvetenskap. Jämför en genomsnittlig tjugoåring och en genomsnittlig fyrtioåring. Vem tror du vet mest?

 

Jävla as.”

 

Vidare: Här har två avföringshögar till människor kommenterat krönikan.

”Håller fullständigt med - unga människor ÄR för det mesta dumma i huvudet numera - det mest skrämmande är väl att de fortfarande ser sig som barn när de passerat 25, de vill inte ta något som helst ansvar, bara glamma runt och flamsa, helst synas i media (och tror då att karriären är fixad i och med två minuter i något skräpprogram) inbillar sig att världen består av mode, dataspel, musik och Facebook. TÄNK PÅ ATT DET ÄR DESSA GENIER SOM SKA TA HAND OM OSS PÅ GAMLA DAR- Hemskt!”

43 år och utbildad


”Dagens unga är helt out of control.. Jag är mer rädd för 90talisterna, där har vi en riktigt avtrubbad generation. Skrämmande låg kunskapsnivå på högstadiet tex. Kändishysteri och brat-romantik.. hjälp”

L.L

 

Herrejävlar.


Kommentarer
Postat av: Frida

Kärlek till nittiotalisterna <3

2009-02-11 @ 20:51:50
URL: http://varldsherravalde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback