Speaking of rape...

Krönika I Metro:

”Våldtäktstrosan hjälper inte i verkligheten

Så designern Marina Edvardsson har designat "våldtäktstrosan". Denna trosa ska vara extremt svår att komma igenom och få av och på så sätt ska våldtäktsmannen har hunnit tröttna/kvinnan har skrikit så någon hör/någon har kommit förbi. Ok, fin tanke.

Men med tanke på att de flesta våldtäkter inte går till på det här sättet så är det rätt konstigt att trosan designades från första början: Kvinna går ensam i en park på en söndag natt. Maktgalen mystisk man lurar bakom buskarna. Maktgalen mystisk man springer efter kvinnan och slänger ner henne på marken. Maktgalen mystisk man gör sitt grej och drar. Kvinnan är kvar och larmar polis.

Snarare är det väldigt ofta som det går till så här:
Kvinna är hemma och hänger för sig själv. En killkompis/bekant/pojkvän/ man kommer över. Killkompisen/bekanten/pojkvännen/mannen vill ha sex. Det vill inte kvinnan. De har sex ändå. Killkompisen/bekanten/ pojkvännen/mannen "uppfattade aldrig att hon inte ville. Han tyckte bestämt att hon inte sa nej tillräckligt högt, eller tillräckligt många gånger för att han skulle ta det som ett definitivt nej. Hon ville ju bara spela svårflörtad, det vet ju alla. Och hade hon inte velat så hade hon inte tagit på sig den korta kjolen när han kom, eller kysst honom, eller sagt att hon gillat honom, eller supit sig full och dansat framför honom. Såklart att han ska tro att hon vill bli ‚våldtagen‚ som ni nu kallar det för. Han är inte en våldtäktsman. Fråga alla hans kompisar. Han är ju fan krogchef på Stureplan/fotbollstränare/ politiker/religiös ledare/lärare. Dom våldtar inte. Det är bara äckliga gubbar som våldtar, aldrig han."

Visst kan den ha designats för att få upp någon slags debatt. Och det är väl bra. För jag kan gissa mig till att den kommer skapa en hel del diskussioner om detta. Och här är min åsikt i debatten:

Om det designas en trosa för att "skydda oss tjejer mot våldtäkt" så betyder det inget annat än att vi har accepterat att tjejer ska bli våldtagna och återigen är det upp till tjejen att inte bli våldtagen och inte upp till killen att inte våldta. Oavsett om det är killkompisen/bekanten/pojkvännen/ mannen eller den maktgalne mystiske mannen.

Ge fan i att läxa upp mig i hur jag ska undvika att bli våldtagen! Ansvaret ligger inte hos mig.”

 

Okej. Jag ser din poäng. Och nej, jag tror inte heller att våltäktstrosan kommer göra ett skit för att stoppa våldtäkter. Men… är du en idiot? Nej, såklart det inte är ditt fel om du blir våldtagen. Men att du inte ska göra något för att skydda dig?

 

Det är inte bankens fel om den blir rånad. Inte mitt fel om någon gör inbrott i mitt hus. Så, bort med inbrottslarm. Bort med kameror. Bort med lås på dörrarna.

 

Nabila, du har slagit ditt huvud på spiken, men tyvärr har den borrat sig in i din hjärna. Hela världen skulle vara perfekt om alla brottslingar kom på att ”shit, det här är nog fel”, och blev laglydiga medborgare.

 

Det enda den här krönikan kommer uppnå är att en massa pantade tonårstjejer (no offence) kommer känna sig sådär lite stolt feministiska, skrika ”you go girl” och få för sig att sluta ha med sig skydd mot våldtäkt.

 

Tummen upp Nabila, you go girl!


Kommentarer
Postat av: Frida

Well. Ja. Hon hade en bra poäng fram till slutet, precis som du säger. Och som du också säger är det väl skitsamma om det är mitt fel/ansvar, jag vill fan inte bli våldtagen i vilket fall. Så jag gör nog så mycket jag kan för att undvika det.

2009-05-02 @ 23:23:16
URL: http://varldsherravalde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback