Vingklippt serieslaktare

Debatten kring dödsstraff har länge gått utan resultat, utan lösning, men idag tror jag mig ha hittat sagda lösning. Som alla vet var allting bättre förr. Och nu snackar jag inte "förr" som när jag, mina föräldrar, eller ens mina förföräldrar var unga, utan jag snackar medeltid-förr. Visst fanns det pest och krig, trälar och fattigdom, men det fanns även riddare, ringbrynjor och en lösning på problemet med mördare.

Vad jag föreslår är enkelt: en monumental yxa, en huggstubbe av lagom proportioner och en ytterst biffig person med svart huva. Skicka in mördaren, placera sagda mördares händer på stubben och... chop-chop!
Try to kill now, bitch!

Nu skulle man ju faktiskt kunna hävda att en regelrätt amputation kanske hade varit mer effektiv, för att inte säga human, men det skulle faktiskt motverka vårt syfte: Avskräcka Avskräde.
Domstolen hade inte beslutat år i fängelse längre, utan centimeter av armen och den eventuella rätten till smärtstillande. Sparkades offret ihjäl? Kanske ska vi ta fötterna istället. Planerade personen mordet? Ögon, öron och tunga.
Återfallsbrottsling? Avväpna honom, kroppsdel by kroppsdel; först händerna, sedan fötterna, sedan sinnesorganen. Hjälper inte detta? Ta benen i jämnhöjd med bäckenet, och armarna direkt av vid axlarna. Go torso-boy, go!

Det är den ultimata kompromissen: De som är mot dödsstraff slipper se folk mördas, och de som är för får se folk bli av med all möjlighet att mörda igen, och ens leva normalt. Mot-sidan kan hävda att det är bättre än döden, och för-sidan kan hävda att det är värre.

Detta är såklart inte den enda lösningen, och jag vill passa på att göra ännu ett förslag: Placera mördaren i en far-away lagerlokal, bind honom vid en stol, ge honom ögonbindel, och munkavel. Berätta för offrets nära och kära var han befinner sig, och i vilket läge, och vänd sedan lite försiktigt ryggen åt det hela.

Justice - The OddLittleManInHat-Style!

Kommentarer
Postat av: Erica

Heja Linus!

Håller helt med dig.

Varför slutade medeltiden? ^^



http://medeltiden.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e584866a-91b7-4d52-87af-7ccd8f0f5ac1&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup



2008-09-14 @ 18:06:49
URL: http://sagolikaerica.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback