The government owns us all.

Har någon här sett V för Vendetta?
Jag har, i alla fall, och såg den senast för att par dagar sedan, med lille Fia-Slem (kolla Fia, det är Spatler!). Det var en ganska trevlig kväll, med choklad, film och fånigt grimaserande.

Men trevliga kvällar är av litet intresse för er, mina läsare, och det var inte heller på detta jag tänkte fokusera min blogg.
Istället satt jag och tänkte på Storebror. Framtidsvisionen i V för Vendetta är väl i vissa avseenden ett worst case scenario, men smyg-konspirationsteoretiker som man är kunde man inte annat än fundera lite på hur långt vi faktiskt tagit oss på vägen mot detta.

Igårkväll klubbades FRA-lagen igenom, trotts högljudda protester runt om i landet. Lagen tillåter sveriges försvar att avlyssna dina telefonsamtal och läsa dina mejl, helt utan varken brottsmisstanke eller ansökan om tillstånd.
Visst, innan det klubbades igenom gjordes några mindre sistaminuten-ändringar, som gjorde marginellt svårare att kunna lyssna av, och många av motståndarna till förslaget, inom regeringen, såg detta som en seger, och röstade sedan glatt ja på förslaget. De hävdade att de nu blivit försäkrade om att förslaget inte skulle invadera den personliga integriteten.

"Inte invadera den personliga integriteten".
Laghelvetet ger regeringen rätten att läsa våra mejl och lyssna på våra samtal bäst fan de vill. Hur i helvete ska detta inte invadera den personliga integriteten?
Är det inte sånt här man har folkomröstning till? Jag trodde detta var ett demokratiskt land. Jag menar, hade vi röstat om detta hade förslaget aldrig gått igenom. Någonsin.

När vi nu pratar om konspirationsteorier (They know your every moveO_o) och Storebrors ondska vill jag passa på att rekomendera en fantastisk onlinefilm, Zeitgeist. Zeitgeist må inledningsvis (ca 10 min eller så) vara väldigt seg, och efter det handla om religion (en del som faktiskt också den är väldigt intressant), men efter detta kommer vi till delen som är aktuell, och som är mycket, mycket intressant. That is all.

Kommentarer
Postat av: Libra

Helt klart en utav de bästa filmerna som gjorts! Människor runtom i världen är mycket mer övervakade än vad de tror. I "V" är scenariot förvisso det hur det hade kunnat se ut om någon som Hitler hade kommit till makten och behållt den. Men poängen är densamma - styrandet över människan, den fria viljan och den fria handlingen. När är vi inte påverkade och gör vad vi egentligen vill? Se på media, litteratur, etc. Vem formar dig egentligen? Gör du vad du vill eller gör du vad folk vid makten får dig att tro att du vill? Hur många utav dina åsikter är dina egna och hur många är formade genom samhällets påverkan...? Jag kan rekommendera boken "V" också, den innehåller fler detaljer, mer historik och en något grymmare sanning.

2008-06-20 @ 00:29:11
URL: http://www.metrobloggen.se/libras
Postat av: Fiiiia

Asså, gick verkligen den förbannade grejen igenom? :S Asså, det är verkligen bara sjukt. Och hur många visste egntligen om att en röstning om dne skulle ske? :S

Men filmen är iaf bra (A)

2008-06-20 @ 11:08:26
Postat av: Nikodemus

Me, my dog and to hell with the rest of this fucking planet.

2008-06-20 @ 23:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback