The Dark... Mamma Mia?

Tillsammans med flickvännen och familjen åktes det till Kristianstad, där vi njöt av en underbar middag och Bio. Familjen gick på Mamma Mia, och jag släpade med mig Elin på The Dark Knight.
Tillsammans njöt vi av 152 minuter filmmagi, med tight regi, undebara effekter och skådespelare, toppat med en helt fantastisk avslutningsroll av Heath Ledger som den psykotiske, anti-humanitära anarkisten The Joker.

Eller, det var i alla fall planen. Realiteten var dock skrämmande annorlunda. Den underbara middagen visade sig vara en värdelös carbonara, som jag helst hade kunnat vara utan. Halvplaskig skräppasta med gummiaktig bacon utan smak. Skjut mig.

Nästa skrevspark kom i form av en åldegräns. På grund av überhårt ultravåld i The Dark Knight hade filmen belönats med något så fånigt som en 15årsgräns. Inget problem, i vanliga fall, då jag klarar gränsen med marginal, men tydligen hade just vår biosalong fått påbackning då de råkat släppa in minderåriga förr, och krävde legg. Något som jag inte hade.
Så, med smärta i blicken bokade vi om våra biljetter, och snart var man fast tillsammans med familjen, Elin och 60 stycken 40+are på Mamma Mia.
Skjut mig. Igen.

Nej, jag ska inte överdriva. Den var inte helt hemskt. Mr fd Bond kunde inte sjunga, Storyn var polarknäcke-tunn och gubben bredvid mig luktade snus. Men filmen var gjord med glimten i ögat, och lite småskojsig. Inte Anchorman-roligt, prehaps, men helt klart sevärt.
Jag är i vanliga fall ingen musikalperson (utöver Burtons mörka mästerverk) men ABBA's musik håller faktiskt fortfarande.
På tal om musikaler, Grease är något av det sämsta jag sett. Någonsin. Mästerverk my ass. Dålig musik, dålig story, dåliga skådespelare. The trifecta of badness.

Kvällen avslutades på ett liknande sätt, då jag och Elin kom hem till ett rum där jag glömt stänga fönstren, och fem högljutt surrande bålgetingar. wiehopp?

Men vems fel var nu allt detta? Jo, jag tänker säga farbror staten. Vem ger dem rätten att sätta en åldersgräns på kultur? Jag tycker inte heller om när folk snedtänder, tror de är i en film och går ut och skjuter folk, men gör man det spelar det nog ingen roll hur gammal man är. För då är man redan något fuckad.
Och (för att ta det här till USA, som ligger bakom mycket av skiten) om de nu finner att för många tonåringar skjuter folk eftersom de tror de är en torr kvinnohatande britt med kostymfetisch som jobbar för en hemlig organisation, och alla på gatan är superskurkar med fåniga namn, så kanske de borde sluta sälja vapen varenda jävel med ett technicolor-ID, istället för att skylla på filmer, spel och musik.
Medelålders (japanska) män slängde sig från byggnader eftersom de trodde de var pokemon, då de sett den tecknade serien för barn. Förbjud den? Folk har hoppat ur båtar och drunknat eftersom de trodde de var Jesus. Förbjud biblen (ja!)?

Nu när vi endå håller på med censur, är det bara jag som reagerar på det faktum att en film kan vara ungefär precis hur blodig och våldsfylld som helst, utan att en 18årsgräns infinner sig, men så fort det handlar om sex blir det moraliskt förkastligt och kräver av tittaren att han/hon är myndig?
Är sex farligt? Är sex på något sätt onaturligt? Tror ni inte ungdomar möter sex på något annat vis innan de når 18 år? Jag är väldigt frestad att lägga in en sexuellt utmanande bild här, men avstår, då jag är väldigt självisk, och helst sparar bilden för mig själv. Suck it;)

Fuck censur (tänk bloopers med djuur!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback