Alla som heter Mohammed är terrorister!

Saxat ur Metro:

Ahmad Waizy, 37, från Lindome fick inte köpa en reservdel till sin tryckkokare av ett tyskt företag – hans förnamn är terrorstämplat. Skandiabanken stoppade överföringen av de 28 euro som plastringen kostade.
– Då kom jag ihåg att jag läst om att Western Union hade en spärr på vissa namn och tänkte att det kanske berodde på det. Jag tog bort mitt förnamn från meddelandefältet och då gick det, säger han.
Han berättar att Skandiabanken bekräftade att de har en lista med spärrade namn. – Det var mitt förnamn som var boven.
Nu har han anmält händelsen till diskrimineringsombudsmannen (DO).
Lena Hök, informationsansvarig på Skandiabanken, förklarar att systemet larmar om ett ”terrorstämplat” namn finns i mottagarraden. Banken har gjort samma bakgrundskoll på Ahmad Waizy som på alla kunder och Ahmad kan skicka pengar till vem han vill så länge han inte skriver sitt förnamn i meddelanderaden.
– Vi är enligt lag tvungna att göra den här kollen. Det finns en EU-sanktionslista som består av namn som vi kör mot det finansiella systemet. Syftet är att försvåra finansiering av terrorism. – Självklart vill vi inte diskriminera någon. Det är bra om DO tittar på det här så att vi banker får så tydliga direktiv som möjligt.

Spontana tankar:

"Självklart vill vi inte diskriminera någon"
Om ni nu inte vill diskriminera någon är nog att flagga alla med namn med kopplingar till mellanöstern som potentiella terrorister fel väg att gå.

"Syftet är att försvåra finansiering av terrorism" / "Jag tog bort mitt förnamn från meddelandefältet och då gick det"
Kommentarer känns överflödiga. Tillåt mig bara att säga: bahahahahahahaha!

Kommentarer
Postat av: Libra

Tjo!

Detta har absolut inget med ditt inlägg att göra...sorry. Skulle bara kolla om allt var bra och hur det går för dig i den stora stygga världen(läs: gymnasiet)?

2008-08-31 @ 21:38:30
URL: http://www.metrobloggen.se/libras

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback